Železnice & Historie
Úvodní stránka | Drobnosti z minula

Přehled železničních nehod a poruch dopravy v 50. letech

V archivním fondu ÚV KSČ - Oddělení dopravy a spojů 1949-1960 (Národní archiv) se ve svazku 23 zachoval unikátní soubor hlášení o železničních nehodách “nehody 1949-1957”. Nejde o úplný soupis, ale podrobnější neexistuje. Vyšetřovací spisy (i daleko novější) na úrovni drážní byly většinou zničeny, podrobnější informace obsahují spisy bezpečnosti nyní spravované pro Česko Archivem bezpečnostních složek.
Soupis byl pořízen už před deseti lety. Jde o výpisky, které se vždy snaží zaznamenat místo a čas, příčinu, zraněné, škody, zúčastněná vozidla a tehdy určeného viníka. Tyto výpisky nebyly nijak doplňovány z jiných pramenů (viz např. Gulík ml., Josef: Železničné nehody na Slovensku. Corona, Praha, 2006)

kdy kde popis vina/příčina
5.8.1947 v 23.40 Sekule Vyšinutí stroje rychlíku R 9 na výměně ve stanici, 17 mrtvých cestujících, 43 zraněných cestujících a 3 zranění železničáři, škoda 20 milionů Vina strojvedoucího, nepřiměřená rychlost při vjezdu odbočkou
2.4.1949 v 6.37 Citice Srážka dvou nákladních vlaků na sokolovském zhlaví po projetí vjezdového návěstidla za mlhy a nízké viditelnosti. Dva mrtví (vlakvedoucí Fr. Hála a průvodčí Jaral), 6 zraněných. Oba stroje (534.0370 a 534.0378) poškozeny, tři vozy ke zrušení, 9 vozů lehce a 6 těžce poškozeno. Škoda 1,2 milionu.  
5.5.1949 v 4.35 Libuň Přepilované drátovody vjezdového návěstidla.  
5.5.1949 v 3.00 Hodkovice nad Mohelkou Přepilované drátovody vjezdového návěstidla.  
13.6.1949 v 7.29 Praha-Denisovo Nesprávně postavená výměna na obsazenou kolej, 6 těžce raněných, 19 lehce raněných, škoda na vozidlech 20 tisíc Kčs. Pravděpodobně technická závada při úpravě zabezpečovacího zařízení.
27.5. 1949 v 23.15 Vsetín – Jasenice (vlečka) Přerušení tratě náloží Pachatel neznámý
28.5. 1949 v 22.41 km 1,7 Smíchov – Radotín Výbuch nálože Pachatel neznámý
28.5. 1949 v 22.50 km 1,704 Praha-Wilsonovo – Vítkov Výbuch nálože Pachatel neznámý
28.5. 1949 v 23.10 Veselí nad Lužnicí – Lomnice nad Lužnicí Výbuch nálože mezi stanicí Veselí n.L. a mostem přes Nežárku Pachatel neznámý
28.5. 1949 v asi 16.00 Kralupy – Velvary Z jedoucího vlaku vyhozena asi dvoukilogramová nálož, nevybuchla Pachatel neznámý
18.7.1949 v 5.51 Praha-Smíchov – Hlubočepy Srážka osobního vlaku s autobusem ČSD na přejezdu se závorami; dva lehce zranění ve zcela zdemolovaném autobuse vlečeném asi 15 metrů a odhozeném na zeď vedle dráhy. Škoda 285 tisíc Kčs Závoráři při předávce služby nestáhli závory
9.9.1949 v 4.02 Zábřeh na Moravě Na olomouckém zhlaví najel R35 (stroj 498.026) na část vlaku 8215 (stroj 434.2258). Odvěšené vozy z vlaku 8215 na spádu ujely a rozřízly výměnu. Dvě děti v rychlíku zemřely, 5 osob raněno těžce, 9 cestujících a 3 železničáři lehce. Škoda 700 tisíc Kčs Viníkem shledán výpravčí, který dal rozkaz k posunu bez předchozích opatření a vlaková četa 8215
24.9.1949 v 19.13 Vršovice seřaďovací nádraží Spuštěné vozy vjely do boku odjíždějícímu vlaku 6187 Posunovač, nedostatečně zabržděno
7.11.1949 v 5.28 Příbram – Milín Strojvedoucí zjistil na trati kolejnici vyhozenou třaskavinou  
7.11.1949 v 9.00 km 143,4 Holýšov – Staňkov Nález zápalné šňůry a zjištění, že mezi 2 a 3 hodinou byl učiněn pokus o vyhození viaduktu do vzduchu (poškozeny pražce a lože)  
7.11.1949 v 10.05 km 79,830 Roztoky – Kruh - Stará Paka Najetí vlaku na úhlové železo Sabotáž
9.12.1949 v 13.46 Lipník nad Bečvou Posunující díla na hranickém zhlaví vjel do cesty projíždějícímu R 32. Stroj rychlíku vjel na tendr posunující lokomotivy, oba stroje se převrátily. 7 mrtvých, 18 těžce raněných, 19 lehce raněných. Škoda 10 350 tisíc Kčs. Nedovolený posun na kolejích sbíhajících se s průjezdnou kolejí R 32
5.1.1950 v 7.45 Votelež (Bošice-zastávka) Střet autobusu ČSAD na nechráněném přejezdu. 4 mrtví v autobuse. Pravděpodobně selhání brzd autobusu
18.2.1950 v 7.05 Prosenice Srážka vlaku 7126 z Přerova projel návěstidlo a najel na odjíždějící vlak 6301 přibližně rychlostí 20 km/h. 1 těžce raněný, škoda 3,5-4 miliony (silně poškozená lokomotiva)  
26. (v 22.07), 28. a 31.3.1950 Česká Třebová Vykolejení na přeložce Česká Třebová – Praha v km 247,2/7 postavené k uskutečnění projektu odjezdů z České Třebové  
29.4.1950 v 18.30 km 9,43 Teplice nad Metují – Adršpach Vyšinutí vlaku 8663 (stroj 423.140) Trutnov – Teplice nad Metují v rychlosti 28 km/h. Lom kolejnice
25.5.1950 v 3.40 Varín Rychlík R 34 projel vjezdové návěstidlo a najel do boku zadní části vyjíždějícího nákladního vlaku 6391. 11 mrtvých, 9 těžce, 28 lehce zraněných, škoda 4 miliony. Strojvedoucí a vlakvedoucí R34 a výpravčí.
23.9.1950 v 2.45 km 386,795 Vyšinutí vozu u vlaku 5121 (stroj 450.013) loženého surovým železem. Škoda 2 miliony. Ukroucený, vozovými zámečníky několikrát opravovaný čep (oprava po horkém běhu ložiska). Vinni též dopravní zaměstnanci
24.9.1950 hradlo Štolmíř (Česká Třebová – Praha) Najetí vlaku 8173 na 7109 stojící u hradla. 1 lehce zraněný, stroj 434.255 z výtopny Bubny poškozen. Vlak 8173 vyjel z Českého Brodu bez vypravení na základě “odjezdu” od výhybkáře (zelenou lucernou bez svolení výpravčího). Vinen výhybkář, spoluviníky vlaková a lokomotivní četa
1.10.1950 v 3.27 Svitavy – Hradec nad Svitavou Zvláštní rychlík R 29 (stroj 555.116) s rekreanty z Brna do Mariánských Lázní se srazil s pravidelným rychlíkem R 10 Praha – Bratislava (stroj 498.019). 7 mrtvých, 11 těžce a 16 lehce raněných. Oba stroje a vozy poškozeny, škoda 5,5 milionu, zahynul strojvedoucí R10 (výtopna Praha-Masarykovo nádraží) a vlakvedoucí. Nedbání ustanovení D2 o křižování, nabídce a přijetí vlaku. Výpravčí vypravil R10 ze Svitav aniž přeložil křižování do Hradce nad Svitavou. Tvrdil ale, že vlak byl přijat.
? září/říjen 1950 Vrbno ve Slezsku (pod Pradědem) Utržené vozy najely na plně obsazený motorový vůz. Několik mrtvých, 20 těžce, mnoho lehce zraněných.  
17.12.1950 v 21.13 Praha-Dejvice Srážka nákladního vlaku 3302 s uhlím s osobním vlakem 539 od Buben. Osobní vlak byl před vjezdovým návěstidlem zastaven a začal couvat

3 mrtví, 18 zraněných v nemocnici, 20 zraněných propuštěno do domácího ošetření, škoda 1,5 milionu.
Nesprávná manipulace s brzdou mající za následek projetí žst. Dejvice vlakem 3302. Vinen strojvedoucí a vlakvedoucí nákladního vlaku.
21.12.1950 v 16.40 Podivín Na přejezdu se srazil R 25 (stroj 475.163 výtopny Praha – Masarykovo) v rychlosti 80 km/h s plným autobusem ČSAD. Stroj a několik vozů se vyšinulo. 36 mrtvých, 51 těžce raněných z 56. Identifikace nutná u 13 mrtvých (všichni rozdrceni, protože vlak autobus vlekl s sebou). Škoda ČSD 5 milionů. Výhybkář se dal přemluvit k zvednutí závor. Když skončil posun, zvedl je a zapomněl na rychlík vjíždějící do stanice.
5.1.1951 Toušice – Kouřim Srážka autobusu s vlakem na nechráněném přejezdu. Dvě mrtvé děti, 28 zraněných. Řidič
6.4.1951 v 8.02 Meclov V km 14,7 Staňkov – Poběžovice srážka MOs (motorový vůz M 131.1105) s nákladním vlakem (lokomotiva 423.085). MOs nezastavil u lichoběžníkové tabulky, kde má čekat na křižování a odjel dále, kde se asi 150 m za krajní výměnou srazil. Dva mrtví, 33 zraněných (13 těžce). Škoda na vozidlech 750 tisíc Kč. Vlakvedoucí a řidič motorového vozu (porušení dopravních předpisů); odbývání hlášení a zápisů bylo běžnou praxí
19.3.1951 Poběžovice MOs najel v obvodu stanice na tři velké balvany.  
20.3., 21.3.1951 Poběžovice Překážky v koleji.  
18.5.1951 v 0.28 Uhříněves Osobní vlak (lok. 456.013) se srazil s nákladním vlakem (lok. 434.2148). 8 lehce zraněných, škoda 1 milion Kčs. Nedostatečné přezkoušení volnosti vlakové cesty.
24.5.1951 v 13.22 Heřmanův Městec Na nechráněném přejezdu trati Heřmanův Městec – Chrudim narazil MOs do zadní části nákladního auta. 2 těžce zranění, 10 lehce, škoda ČSD 20 tisíc Kčs, 5000 auto  
28.6.1951 v 1.28 Ústí nad Labem-Střekov Srážka vlaku 6299 s vlakem 6257 stojícím u vjezdového návěstidla Ústí nad Labem-Střekov. 1 lehce zraněný. Odhláška na hlásku Brná cizí osobou bez vědomí výpravčího
13.6.1951 v 20.58 Okna V km 22,348 Okna – Bezděz, 199 m před vjezdem do stanice Okna narazil MOs (M 131.1219) na dva při posunu ujeté vozy. 20 raněných, vesměs lehce. Řidič vozu vyskočil i se zácvikářem, škoda 15 tisíc Kčs Nedovolený posun odrazem za krajní výměnu, došlo ke shození zarážky; vina vlaková četa 8363
14.7.1951 v 19.10 Tekovská Breznica Osobní vlak z Novej Bane se srazil s vlakem 8703 (lok. 365.306) stojícím u vjezdového návěstidla Tekovská Breznica. 6 zraněných (2 těžce), škoda 300 tisíc Kčs. Výbravčí z Novej Bane vypravil vlak bez nabídky (nedal zvonkovou návěst)
8.5.1951 v 18.35 km 213,9 u Postoloprt Srážka ujetých vozů s nákladním vlakem (stroj 344.127). 1 raněný, škoda 560 tisíc Kčs. Špatné zajištění vozů při posunu
22.7.1951 v 12.50 Studený Potok MOs z Popradu do Lomnice odvěsil přívěsný, plně obsazený, vůz Clm 46377 na širé trati se spádem 28 promile před Trenčianskou Lomnicí, neboť ho nemohl utáhnout. Odvěšený vůz nebyl dostatečně zajištěn a ujel. V Studenom Potoku najel na jiný vůz. 9 mrtvých, 42 těžce a 7 lehce raněných. Před odjezdem nedošlo ke zkoušce brzdy, které nefungovaly.
5.8.1951 v 7.47   Selhání brzdy lok. 423.061 při najíždění na vlak. Několik lehce zraněných  
5.8.1951 v 12.25 Šumperk – Bludov Ujetí vozu ze Šumperka směrem k Bludovu, strojvedoucí začal couvat – bez následků  
5.8.1951 v 0.49 Meziměstí Odjíždějící osobní vlak přes nesprávně postavenou výměnu narazil na stojící vozy. 1 lehce zraněný. Vinen výhybkář
7.8.1951 Byšice Vyšinutí studeného stroje (vrak) 357.016.  
8.8.1951 v 10.00 Litoměřice dolní nádraží Najetí drezíny v tunelu na vlak 6444. 2 těžce zranění. Drezína měla zastavit u krajní výměny
9.8.1951 v 9.05 km 11,3 Pohled - Přibyslav Vyšinutí stroje 354.745 na křižovatce s úzkorozchodnou drahou  
9.8.1951 v 18.35 Postoloprty – Lišany Ujetí vozů z Postoloprt.  
10.8.1951 v 20.57 km 41,2 Čimelice – Mirovice Osobní vlak narazil na přejezdu se závorami (otevřené) do auta. 1 mrtvý, 1 těžce a 1 lehce zraněný.  
18.8.1951 v 23.20 Holešov V km 25,230 u Holešova se střetl na přejezdu MOs s motocyklem. 1 mrtvý.  
18.8.1951 v 13.27 km 4,5 Zábřeh – Postřelmov Srážka vlaku s povozem, 1 raněný.  
20.8.1951 v 7.30 Cerekev – Hrádek Střet motorového osobního vlaku s traktorem, 2 zranění.  
20.8.1951 v 12.40 Neratovice Vlak 3807 najel na stroj 344.105. 2 zranění. Špatné postavení výměn dozorcem výhybek
21.8.1951 v 7.05 Hrob Vyšinutí motorového osobního vlaku (M 131.1225) při odjezdu ze stanice. 1 zraněný, škoda 800,- Kčs. Najetí na nesklopenou výkolejku
21.8.1950 v 14.22 km 20,5 Nezvěstice – Mirošov Střet s povozem na nechráněném přejezdu, 1 lehce zraněný  
30.10.1951 v 4.41 Řetenice Při odjezdu vlaku 901 (stroj 334.170) se tento srazil se stojící zátěží, 2 zranění Špatně postavená výměna vypnutá ze zabezpečovacího zařízení, vinen výpravčí a vlakvedoucí s lokomotivní četou vl. 901
30.10.1951 v 5.43 Hradec Králové Srážka M 131.161 (MOs) se sunutým posunem, který vjel do vlakové cesty. 7 lehce zraněných, škoda 12 tisíc.  
14.12.1951 v 11.47 km 223,917 Hluboká – Zliv Motorový osobní rychlík MoR 165 (M 274.009, rychlost 80 km/h) se srazil s lokomotivním vlakem (35 km/h), spatřili se na 250 metrů v nepřehledném úseku. 2 mrtví, 6 těžce a 5 lehce zraněných, motorový vůz na zrušení, škoda 2,5 milionu. Strojvedoucí pokládal zapnutou výpravku (světlo) za vypravení. Vinen strojvedoucí a výpravčí.
22.12.1951 v 5.50 Leopoldov Vlak 5772 se srazil s odjíždějícím vlakem 8001, následky nepatrné Projetí vjezdového návěstidla vlakem 5772
11.2.1952 v 6.11 Dolní Řasnice Srážka osobních vlaků 4633 a 4634. Vlak 4633 vjel přes špatně hozenou výměnu do stanice na obsazenou kolej, kam právě přijel 4634. Poškozen byl M 131.135 přivěšený na vlak 4633 a oba vlakové stroje. 9 zraněných, z toho 2 těžce, škoda 70 tisíc 4633 projel lichoběžníkovou tabulku. Vina vlaková četa včetně strojvedoucích
12.2.1952 v 5.25 Pardubice Srážka vlaků 701 a 671 na kusé koleji. 22 lehce zraněných, 1 těžce zraněný (železničář) při převozu zemřel. Škoda asi 50 tisíc Nesprávné postavení výměny dozorcem výhybek
1.3.1952 v 5.58 Děčín hl.n. Srážka motorového osobního vlaku MOS 1750 (M 262.026) se stojící soupravou vlaku 3302. 15 zraněných (1 těžce), škoda 66 tisíc. Nesprávné zjištění volnosti vlakové cesty v obvodu dozorce výhybek.
27.3.1952 v 7.25 Třešť Motorový vlak Mo 4116 najel rychlostí 25 km/h ve stanici na vlak 8342. 16 těžce zraněných (z toho 1 železničář), 29 lehce zraněných, škoda 100 tisíc. Nezastavení MOs u lichoběžníkové tabulky, průvodčí MOs si spletl návěst “stůj” s návěstí “vpřed” (neviděl kroužení). Vinen strojvedoucí – měl zastavit u lichoběžníkové tabulky nebo krajní výměny.
30.3.1952 v 15.12 km 70,010 Stvolinky – Zahrádky u České Lípy (Litoměřice – Česká Lípa) Srážka MO 1036 s lokomotivním vlakem 8445, který jel jako násled manipulačního vlaku stejného čísla. Stalo se v zářezu uprostřed zalesněných skal. M 131.1257 s přívěsným vozem Cdlm 49437 jel 59 km/h (9 km/h nad nejvyšší povolenou rychlost). Lokomotiva 313.424 jela na místní dráhu Velké Březno – Úštěk rychlostí kolem 50 km/h (10 km/h nad povolenou rychlost; neměla rychloměr). 6 mrtvých (z toho 1 železničář) zemřelo při převozu a po něm ještě 3. Těžce zraněno 31 osob, 5 lehce, 15 ošetřeno ambulantně, škoda 800 tisíc Křižování bylo přeloženo. Nehoda způsobena nedbalým výkonem služby – chaos v informování strojvedoucího MOs výpravčím v Blíževedlech. Vinni strojvedoucí, výpravčí-dirigent (trať dle D9), závoráři, strojmistr – všichni vzati do vazby.
26.8.1952 v 1.45 Suchdol nad Odrou Vyšinutí R 47 Varšava – Paříž na výhybkách. Vypadla lokomotiva (475.1139) a pět vozů, 110 zraněných, z toho 45 těžce (předběžně 12 mrtvých, z toho 2 vojáci), osobní doprava následně udržována odklonem přes místní nádraží. Všechny projíždějící vlaky s rychlostí větší než 60 km/h budou napříště projíždět po první staniční koleji, jinak jen vyjímečně, po zastavení u vjezdového návěstidla. Nutné též převedení levostranného provozu na pravostranný. Stavy strojního personálu od roku 1949 nebyly doplňovány protože bývalé MPSP nedovolilo vůbec od r. 1949 přijímání mužů k ČSD a ONV a KNV dělali potíže i při překládání personálu. Špičky na konci plánovacích období pak nebyly zvládnutelné. Opatření k pravdivému informování veřejnosti.

(materiál pro schůzi vlády 2.9.1952, tajné)
Vjezdové návěstidlo a předvěst nebyly osvětleny, topič hlásil vjezd přímou (viděl prý jen jednu zelenou), ale postaveno bylo do odbočky. Viníci strojvedoucí, topič, vlakvedoucí, výpravčí.
14.9.1952 km 75,938 Stará Paka – Ústí u Staré Paky – Roztoky Vyšinutí osobního vlaku (stroj 354.754, rychlost vlaku 60 km/h, povoleno 70 km/h). 4 osobní vozy spadly z 8 m vysokého náspu v oblouku. 3 těžce, 33 lehce zraněných, škoda 600 tisíc. Lom kolejnice (podélná trhlina a ulomení hlavy).
20.11.1952 v 16.03 Pardubice Na kolínském zhlaví se pod stavědlem 3 vyšinul osobní(?) vlak. 1 mrtvý, 2 lehce zranění, škoda 90 tisíc. Předčasné uvolnění závěru výměn (v Pardubicích běžné) výpravčím a výhybkář stavějící pro jiný vlak podhodil výměnu pod vlakem, čímž došlo k vidlicové jízdě.

Vinni výpravčí a výhybkář.
21.11.1952 v 13.46 km 32,5 Slanec – Kalša Přerušení trati následkem soustavného klesání tělesa (30-40 cm). Špatně založený nový násep.
21.11.1952 v 5.25 ? Najetí objíždějícího stroje na osobní vlak, 11 osob ošetřeno, škoda 400,-  
24.12.1952 v 7.23 km 323,2 Nymburk – Praha Na chráněném přejezdu v Nymburce usměrňovací plechy stroje rychlíku R 221 (475.131) zachytily autobus projíždějící otevřené závory. 1 mrtvý, 2 lehce zranění, 16 osob ošetřeno. Pozdní uzavření závor závorářem a neohlášení mimořádného rychlíku výpravčím a traťovým zaměstnancům.
24.4.1953 v 0.40 Úžice Vlak 5469 od Kralup najel na první koleji na vlak 6457 odjíždějící do Chlumína. Vznikl požár od převrácených kamen a uhořeli vlakvedoucí a průvodčí 5469, 1 těžce zraněný a popálený Výpravčí nepostavil vjezdové návěstidlo na stůj.
18.5.1953 v 23.45 Šlapanice Najetí vozů při posunu na traťovou kolej, kde narazily do rychlíku R 261 zastaveného u vjezdového návěstidla výhybkářem. Lokomotiva rychlíku 476.118 vyšinula, 4 lehce zranění Posunovací stroj 524.068 se dal z nevysvětlitelných důvodů do pohybu, zarážky nepomohly.
19.5.1953 v 10.25 km 259,08 Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí Za jízdy zpozorován požár vozu Vtd 471540, došlo k výbuchu. Pravděpodobně jiskra od protijedoucího vlaku
1.7.1853 v 22.00 Dubová – Podbrezová Nákladní vlak najel po na sesuv hlíny a kamení v objemu cca 100 kubíků. Stroj se zabořil a vyšinul, služební vůz rozbit. 3 mrtví, 1 lehce zraněný, škoda 200 tisíc Sesuv na trať po průtrži mračen.
12.7.1953 v 8.20 Velký Osek Přípřež vlaku 8022 (lok. 555.028) odjela samovolně z Velkého Oseku na trať k Libněvsi. Asi 150 m od vjezdového návěstidla se srazila s osobním vlakem 803 (lok. 354.177). 7 mrtvých, 8 těžce a 9 lehce zraněných. Obě návěstidla byla na stůj. Vinen strojvedoucí přípřežní lokomotivy.
1.9.1953 v 7.05 km 4,37 Lietavská Lúčka Na nechráněném přejezdu trati Žilina – Rajec se střetl vlak (stroj 331.037) s nákladním autem. 4 mrtví, 1 těžce a 7 lehce raněných Neopatrná jízda automobilu
7.9.1953 v 11.10 km 286,5 Zámrsk – Uhersko Rychlík R 59 (stroj 498.010) zastavil pro požár na voze Ba 1-6634, který se přenesl i na další dva vozy. Osm hasičských sborů uhasilo požár na místě po roztržení soupravy. Asi 4 mrtví, 36 těžce zraněných, škoda 500 tisíc (dva vozy zcela zničené – kromě citovaného i BCa 1-8505). K vlaku byly připojeny ještě vozy v Polsku, které normálně jedou na R 35 s delegáty Světového kongresu studentstva ve Varšavě z Anglie, Belgie, Egypta a Iráku. Pravděpodobně výbuch hořlaviny.
27.10.1953 v 7.12 km 24,670 Řevnice – Zadní Třebáň Osobní vlak 605 (stroj 475.160) jedoucí po nesprávné koleji najel do pracovní čety TO Karlštejn (rychlost 50 km/h). Úpravčí tratě práce nehlásil, strojvedoucí si nehody nevšiml a byl na ni upozorněn až v Zadní Třebáni. 5 mrtvých, 1 smrtelně zraněný, 1 zraněný, úpravčí trati se nervově zhroutil. Zaměstnanci měli vystoupit z koleje i pokud vlak projížděl po koleji, na níž se nepracuje.
26.10.1953 v 3.44 Choceň Při odjezdu vyšinul na výměně 2 nákladní vlak (stroj 556.089 a studená lok. 434.2263), do toho najel druhý nákladní vlak vjíždějící po druhé koleji. Bez zranění, škoda 200 tisíc Závada na soutyčí brzdy vozu Px
12.12.1953 v 22.38 km 181,900 Karlovy Vary – Chodov Na chráněném přejezdu se střetl R 145 (stroj 475.112) s osobním autem. 3 mrtví, 1 těžce zraněný, škoda 1000,- Závorářka nemohla uzavřít závory.
24.12.1953 Šakvice - -
17.1.1954 v 17.19 Svatý Prokop Srážka osobního vlaku 2908 s mimořádným vlakem vlečky C3. Prázdné uhláky V a Ut vyšinuly každý jednou nápravou, lokomotiva osobního vlaku E 201.202 poškozena a služby neschopna, E 400.002 vlečkového vlaku služby schopna. Trať sjízdná od 0.30 dne 18.1.1954. 4 těžce zranění (z toho 3 železničáři), 3 lehce zranění – ošetřeni závodní lékařkou lipenské přehrady.

(uvedena jména všech zúčastněných)
Výpravčí z Loučovic vypravil vlak 2908 aniž by vyčkal návratu C3, výhybkář neprotestoval.
2.2.1954 v 4.45 km 65,9 Spišské Vlachy – Markušovce Stroj vlaku 6163 dělal 14 minut páru, když na vlak najel 5053, který měl na hlásce Olcnava oddílové návěstidlo na “volno”. Oba vlaky byly silně zpožděny (cca 2 hodiny). 1 mrtvý, 1 lehce zraněný, stroj 354.071 vyšinut.  
5.2.1954 v 18.28 km 24,980 Zadní Třebáň – Lochovice Mezi Lochovicemi a Neumětely střet motorového osobního vlaku 4216 (M 131.1162, vzadu M 131.118) s nákladním autem. Motorový vůz vykolejil a i s jedním přívěsným vozem se položil na bok. 2 mrtví, 7 zraněných, 4 ambulantně ošetření, škoda 115 tisíc Vina řidiče auta
7.2.1954 v 7.36 km 0,02

Ústí nad Labem-Střekov
Na trati mezi Bělským a Labským mostem mezi vjezdovým a odjezdovým návěstidlem se srazily vlaky s prázdnými uhláky 6746 a 6973. Vlak 6746 od Mostu, zpožděný 7 hodin, projel odjezdové návěstidlo v poloze “stůj” již v Chabařovicích, podobně i v Trmicích a Ústí nad Labem, kde již dosahoval rychlosti 90 km/h. Výhybkář v Ústí nestihl již pro nedostatek času postavit cestu na Větruš. Stroje 534.0491 a 434.276 se do sebe zaklínily dýmnicemi, 20 vozů bylo zničeno a 14 poškozeno, přetržen byl silový kabel pro kolejové brzdy seřaďovacího nádraží. Vyprošťování zajišťovaly parní kolejové jeřáby č. 135 (Děčín) a č. 137 (Česká Třebová). 4 těžce zranění, škoda 1,612 milionu Strojvedoucí vlaku 6746 nemohl vlak zastavit pro zamrzlé potrubí tlakové brzdy.
6.2.1954 v 12.31 Horná Štubňa V km 272 u předvěsti najel R 305 (stroj 475.116) na stojící nákladní vlak 7273. Lokomotiva rychlíku vyšinula, 5 nákladních vozů spadlo z šestimetrového náspu dolů. 1 těžce raněný, škoda 101 tisíc. Traťová linka Horná Štubňa – Kremnické Bane byla v poruše, na hradle Jelenie bylo návěstidlo pravděpodobně ponecháno na “volno”.
15.5.1954 v 18.53 km 517,970 Ústí nad Labem hl.n.- severní nádraží Rychlík R 36 (stroj 387.041) najel na vozidla vyšinutá při posunu odrazem. Strojvedoucí rychlíku včas zareagoval a snížil rychlost. Škoda 110 tisíc. Vinni: vedoucí posunu nezajistil obsazení brzdy odvěsu, posunovač použil vadné zarážky.
31.5.1954 v 2.57 Velim Na kolínském zhlaví najel nákladní vlak 7188 (stroj 556.0112) na odjíždějící vlak 5542 (stroj 556.083). Škoda 55,5 tisíce Strojvedoucí 7188 si spletl odjezdové návěstidlo pro 3. kolej (v poloze “stůj”) s návěstidlem 1. koleje (“volno”)
10.6.1954 v 15.33 Dobřichovice Vyšinutí nákladního vozu vlaku 8192 (stroj 524.063) a vytlačení dalšího nákladního vozu mimo průjezdný průřez. Do něj narazil osobní vlak 613, 10 zraněných.

Vůz 146227 byl určen pro energovlak do SSSR a odeslán z Tatry Smíchov do Plzně k namontování elektrických strojů.
Pravděpodobně nerovnoměrné zatížení náprav a kol vozu 146227 nebo vada svršku.
9.7.1954 v 23.15 Kráľova Lehota Při vjezdu rychlostí 85 km/h vyšinul R 33, lokomotiva 475.198 a poštovní vůz Fa se převrátily. 6 zraněných, škoda 550 tisíc. Porucha na elektrodynamickém (správně reléovém - pozn. přepisu) zabezpečovacím zařízení - výpravčí dostal kontrolu o správném postavení výměny 4 do rovna, ale tato se ve skutečnosti nepřestavila.
11.7.1954 v 1.37 Kluknava – Margecany Vlak 6162 narazil čelně na vlak 6163 (stroj 534.0521), který stál před vjezdovým návěstidlem Kluknavy. Bez zranění, škoda 87 tisíc. Výpravčí z Košických Hámrov zapomněl, že souhlasil s přeložením křižování do Kluknavy a přijal nabídku 6163
17.1.1955 v 7.15 Obora (Ostroměř – Smidary) Osobní vlak 501 (stroj 354.782) najel v neobsazeném nákladišti Obora na vyšinuté vozy ministerské zálohy. Vlak projel . 1 zraněný, 20 cestujících poraněno střepinami skla. Odstavené vozy se daly vichřicí do pohybu a najely na výkolejku.
3.4.1955 v 7.55 km 157,6 Hulín – Gottwaldov – Otrokovice Začal hořet vůz Calm 4-7144, škoda 200 tisíc Naftové topení.
9.4.1955 v 22.15 km 24,583 Oldřichov – Duchcov Lokomotivní vlak 695K (stroj 534.025) najel na vlak 7335 (stroj 534.0346). 1 mrtvý, škoda 25 tisíc 7335 z Oldřichova vjel do obsazeného oddílu, přičemž nedošla odhláška.
4.5.1955 v 1.52 km 26,45 Karlštejn – Zadní Třebáň Osobní vlak vykolejil, lokomotiva 475.117 se položila na bok. Bez zranění Špatně naložené telegrafní tyče vysypané z oplenového vozu způsobily lom kolejnice.
24.6.1955 km 6,2 Ostrava Kunčice – Ostrava Vítkovice Spartakiádní vlak vyšinul posledními 8 vozy (vojáci). Bez zranění Pravděpodobně vybočení koleje poklesem spodku.
12.7.1955 v 5.50 Veřovice V km 76,7 Veřovice – Hodslavice zvláštní lokomotivní vlak (354.115) – postrk od vlaku 7906 vracející se do Valašského Meziříčí z Kunčic pod Ondřejníkem se srazil s nákladním vlakem 7908 (stroj 434.295). 1 zraněný. Strojvedoucí z rozkazu “V” usoudil, že jde o průjezd. Pomocník mu ve Veřovicích hlásil “volno” (bylo “stůj”), on opakoval aniž se přesvědčil, řízl výměnu a ujel na trať.
21.10.1955 v 11.25 Moravany Při posunu s obsazeným MO 2609 (M 131.1147) došlo k najetí na odstavené vozy – nedovolenou rychlostí a prudce. 19 lehce zraněných.  
22.1.1956 v 17.29 km 296,5 Kolín – Kutná Hora Srážka R 124 (stroj 477.059) s po nesprávné koleji do Kolína se vracejícím mimořádným postrkem od vlaku 8006 (stroj 414.209). 25 zraněných (z toho 2 těžce), škoda na lokomotivách 4000,- Nedorozumění mezi staničním dispečerem a hlavním výpravčím.
29.2.1956 v 16.05 Púchov Na žilinském zhlaví stanice vykolejil stroj Balt-Orient expresu, lehl na bok a rozbil zčásti i nadjezd. 44 zraněných (z toho 9 těžce), 1 tříleté dítě při převozu zemřelo, škoda 840 tisíc. Zpráva pro tisk: 35 lehce, 9 těžce zraněných. Strojvedoucí nesnížil rychlost na 30 km/h a projížděl výhybky 85 km/h.
8.10.1956 v 5.43 Klatovy Posunující motorový vůz řady M 262.0 najel na stojící M 131.1. 37 zraněných (z toho 5 převezeno do nemocnice), škoda 65 tisíc Strojvedoucí v Babíně požil alkohol a při posunu usnul. Následně rozespalý nepostřehl návěst pro jízdu vzad a rozjel se rychlostí 40-50 km/h vpřed.
17.12.1956 v 5.25 Teplice v Čechách – Lázně v Km 18,7 Ústí nad Labem – Chomutov se střetl na chráněném přejezdu vlak (stroj 556.0392) s autobusem. 16 zraněných (z toho 4 těžce – 1 zemřel) Závorář ohlásil stažení závor, ale neprovedl ho.
31.1.1957 v 5.13 Lysá nad Labem Vlak 6506 (stroj 555.0161) narazil do odjíždějícího vlaku. 13 zraněných (z toho 3 železničáři a 5 těžce), škoda 156,5 tisíce Projetí vjezdového návěstidla vlakem 6506.
11.9.1957 v 19.59 Vrbátky Vlak 1712 najel na vlak 8879. 15 mrtvých, 26 zraněných, škoda 500 tisíc. Lokomotiva 354.1198 Špatné zjištění volnosti vlakové cesty a postavení jízdní cesty pro další vlak.
27.4.1960 v 13.55 km 277,03 Choceň – Zámrsk U R 15 “Hungaria” požár na motorovém voze Maibach. 1. díl motorové jednotky M 137.275 shořel úplně, 2. částečně, 3. nebyl poškozen. Bez zranění. Závada na hlavním hřídeli.

Miroslav Kunt, 1997, 2008

Použití údajů z tohoto webu pro Vaši potřebu (©)
Poslední aktualizace:
Nahoru